torsdag 29 september 2011

Brudarebacken

Idag var jag på GOF-utflykt till Brudarebacken, som är en gammal soptipp i östra Göteborg, idag används den som skidbacke och mountainbikebacke och, så klart, fågelskådarplats! De tär främst på hösten som det är mycket fåglar här eftersom det är en lokal där det sträcker och rastar mycket fåglar. Igår sågs det en svarthakad buskskvätta och en ringtrast här... De flesta var på plats kl 8 men eftersom jag skulle lämna av sonen vid dagmamman och frugan på stan, så anslöt jag till resten av de andra kl 9:30. Som tur var hade jag inte missat nåt spännande... Precis när jag hade kommit gick vi ner för kullen och där träffade vi en annan som var där och skådade och han hade sett den svarthakade buskskvättan! Med raska steg gick alla de tjugo deltagarna norrut längs en stig, fulla av förväntan. Efter en stunds spanande hittade någon den! Den första sv.hak buskkskvättan för många av oss! Den visade upp sig fint där den satt i toppen av buskar och vasstrån. När alla hade sett den gick vi upp på kullen igen där en sånglärka väntade på oss, väl uppe fikade vi och fick se två ormvråkar långt borta i norr. Många ängspiplärkor och bofinkar sträckte söderut men det blev inga mer spännande fynd.

På väg hem passade jag på att åka till Svarte mosse för att gå ett varv runt... Där blev det en vigg, några knipor, 4 kanadagäss, två rörhönor och en sköldpadda! Måste säga att jag blev väldigt förvånad! Jag var i norra änden av mossen och tittade på en sten längs västra stranden och fick se att det låg en ganska stor vattensköldpadda och solade, skalet var ca 30cm. Förmodligen är det nån som har släppt ut sin sköldpadda efter att ha tröttnat på den, de kan faktiskt överleva utomhus här i södra delarna av Sverige och Svarte mosse är perfekt, grunt, mycket växtlighet och mycket fisk!

Spaning på svarthakad buskskvätta.

Spaning på svarthakad buskskvätta.

Vigg

Vattensköldpadda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar