måndag 12 september 2011

Fågelsträck

Jag har försökt tittat lite på sträckande fåglar de senaste dagarna, men det är inte det lättaste!
Först och främst är det inte det lättaste att se färgerna på fåglarna eftersom himlen är ljusare än fågeln, så man kan bara se konturer och storlek och det hjälper inte så mycket när det flyger massa småfåglar över där man står.
För det andra så måste man vara duktig på lockläten hos fåglar. Eftersom man inte ser dem så bra så får man gå på ljud och de flesta fåglar man ser hör man också men vad hjälper det när man inte vet vad det är man hör?! Här är jag totalt hopplös! Jag kan hör ett läte tusen gånger men det fastnar ändå inte och jag vet inte hur det ska gå till att lära sig heller... Det finns skivor med fågelsång på men de hjälper inte heller eftersom fåglarna på sträck inte sjunger utan de låter med sitt lockläte.
För det tredje så har man ganska stor yta att söka av för att hitta fåglar. Där jag står ser jag nästan hela Göteborgs stad och mycket av Hisingen... Även om man ser mycket fåglar så är de flesta för långt bort för att man ska ha en chans att kunna bestämma dem och när man tittar på nåt långt bort så får man plötsligt höra nåt rakt över huvudet och när man tittar upp har den redan flugit förbi så man bara ser stjärten på den...

Jag har varit ute lite i helgen och sett ängspiplärkor, ringduvor, bofinkar, sparvhökar och lite annat som inte är värt att notera här... Jag ska försöka ta mig ut på lite skådning den här veckan men det är inte så lätt alltid! Har ju hund, två barn och fru som jag vill umgås med också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar