onsdag 5 oktober 2011

Några dagar sen

Nu var det några dagar sen jag skrev nåt här... Har bara inte blivit av! Har inte varit ute på några större utflykter men det har ändå blivit lite spännande...
I förrgår var jag och frugan upp på Ramberget och tittade på utsikten och fick se en falk som jagade kråkor, och blev jagad av dessa. Den var så nära att ta en kråka så vi kunde se att den fick tag på några fjädrar som sen dalade ner mot marken. Vi åkte lite närmare för att kunna se vad det var för falk. Efter en liten stund kom den flygande, ganska nära, över bilen och vi kunde se att det var en ung pilgrimsfalk. Otroligt häftigt att få se en sån jaga, även om jag tror att det var mest träning, eftersom den inte gjorde några allvarliga försök, den flög mest bara efter kråkorna och gjorde inga jättedykningar som pilgrimarna annars är kända för... När vi kom hem från den lilla utflykten och var på väg in från bilen fick min fru se en flock gäss som flög över oss, jag är inte hundra på arten men det var några ganska små gäss, så det är stor sannolikhet att det var vitkindade gäss, ny art för lokalen.
Igår såg jag en till ny art för lokalen när jag var upp på kullen här intill, det var en sävsparv. Jag var uppe på kullen och tittade på taltrastar och sparvhökar m.m och fick se en fågel i en buske ganska nära mig och efter att ha tittat på den en stund, och jämfört med fågelboken när jag kom hem, kom jag fram till att det var en honfärgad sävsparv.

Det var allt för denna gång... I helgen blir det nog inte mycket eftersom vi ska vara kontaktfamilj åt en tjej varannan helg och nu i helgen blir första gången! Är nog bäst att hålla sig hemma när vi har tre barn! I morgon ska GOF till Hönö och titta på ringmärkning av fåglar men då stannar jag hemma men nästa vecka blir det Mönster, längst ut på Onsalahalvön söder om Gbg, och då ska jag guida de andra eftersom jag har varit dit några gånger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar