tisdag 27 september 2011

Lugnt...

Det har varit lugnt ett tag nu... Har inte varit ut på så mycket, mest för att jag har varit så fruktansvärt trött! Men häromdagen var jag på kullen när jag hade lämnat sonen hos dagmamman. Det började med att jag fick se en sparvhök, verkar vara en som håller till i området eftersom jag har sett en nästan varje gång jag varit upp på kullen och det är en hane jag har sett varje gång. Hanen är betydligt mindre än honan och det brukar vara ganska lätt att avgöra kön... Strax därefter fick jag se en till rovfågel långt norrut som kom mot mig, såg direkt att den var ganska liten och att det var en falk, smala vingar, lång stjärt och ganska snabba vingslag. 62dra arten här på gatan och 64de totalt sen jag flyttade hit! Jag hade tur! Den kom rakt ovanför mig så jag fick nåt hyfsat kort på den... Väldigt svårt dock, att få bra kort på flygande fåglar mot himlen!
Nu önskar jag att jag hade en bättre kamera med bättre objektiv, skulle gärna ha en Canon 600d med ett 400mm objektiv med 2,0x extender, perfekt för att fota fåglar! Men ska man köpa detta får man lägga minst 15 000sek och då får man inte det bästa objektivet, även om man köper begagnat... Har inte de pengarna just nu och lär inte ha det på ett tag heller!

Jag var också ute och sprang några kilometer i måndags, det blev en tur upp till Biskopsgården och Svarte mosse... Denna damm eller mosse eller vad man nu ska kalla den är absolut värd ett besök! Den ligger precis vid Biskopsgården och hyser en av de största skrattmåskolonierna i Göteborgsområdet, ca 300 häckande par!!! Finns mycket annat att se också, bla häckande smådopping, rörhönor och vigg.
När jag sprang på en stig bredvid vattnet fick jag se att det satt nåt på stigen en liten bit fram och när jag kom närmare fick jag se att det var en brunråtta. Den var helt oskygg och satte sig i gräset bredvid stigen när jag kom när och där satt den och tittade på mig när jag sprang förbi... Jag är otroligt fascinerad över dessa djur! Det mest spridda däggdjuret i världen! Finns överallt och är så otroligt anpassningsbart och smart...

Nu ska jag lämna sonen hos dagmamman och gå en sväng och titta om jag hittar några kantareller eller ser några andra spännande svampar eller fåglar och i morgon ska jag ut med GOF och titta på sträckande fåglar och kanske lära mig lite läten! Återkommer med rapport...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar