tisdag 19 juli 2011

Poppelsvärmare m.m.

Innan jag åkte till jobbet i morse var jag ute och gick en sväng med hunden fick jag se en räv! Inne i skogen bakom vårat hus finns en gammal grusplan som, för länge sedan, har använts som fotbollsplan och där brukar jag gå för att det är mycket fjärilar och andra kryp som letar mat och solar sig... Och idag när jag gått över nästan hela vänder jag mig om och där, på andra sidan planen står en räv och tittar på mig! Jag skyndade mig att ta upp kameran, men förmodligen så gjorde jag lite för häftiga rörelser, för räven slank in i skogen och var borta... Det var iaf en trevlig naturupplevelse så där på morgonkvisten! Nu har jag sett räv, rådjur och hare på den där grusplanen...

Här kommer en bild på poppelsvärmaren som jag utlovade i förra inlägget...


Här kommer också några fler bilder från de senaste dagarna:

Vitblära som växte ganska rikligt vi våra vänners hus i Rävlanda.

En fiskmåsunge vid Svarte mosse.

En livräddande skrattmås... Eller kanske livrädd!

En snäcka.
(Har tyvärr inte lärt mig att artbestämma snäckor än, men det kommer säkert...)

En mindre tåtelsmygare som sitter och äter på en tistel (av ännu okänd art.).

Spanska skogssniglar (mördarsniglar) finns det gott om här på västkusten, till många trädgårdsägares stora förtret... Den här bamsingen ( ca 15cm lång) var på väg över gångbanan på morgonens promenad.

1 kommentar:

  1. Hej Simon,

    efter att jag skickat mejl om FpV-adress gick jag in på din blogg - mycket trevlig web-dagbok, kanske skulle man börja med en sådan. Verkar vara ett bra sätt att berätta om vad man ser och i naturen finns det ju hur mycket som helst om man nu är där.
    ystra Hälsningar
    /Stig

    SvaraRadera