lördag 9 juli 2011

Gårdagens "skörd"!

Igår var jag ute och gick med hunden här i skogen där jag bor o kameran var med, som alltid,och det blev någon ny bild nu också. Fjärilar är så tacksamma att fotografera och dessutom är de fantastiskt vackra! Har man dessutom en kamera som passar till ändamålet så blir det ännu roligare. Jag har en Canon EOS 300d och ett Tamron 55-200mm objektiv, kameran och objektivet är inte speciellt bra, men passar utmärkt till fjärilsfotografering! Det blir väldigt fina färger, underbart kort skärpedjup, lätt att fokusera manuellt och man behöver inte vara jättenära för at ta en närbild.

Tyvärr är det inte så mycket olika fjärilar precis här där jag bor, men det finns allt lite iaf. När jag var ute igår var det en svarthätta som började sjunga som en tok, så jag smög dit och fick något hyfsat kort på den. Det är inte så lätt att få kort på dem eftersom de ofta hoppar omkring bland grenarna i träden. Såg också en sparvhök som fick utstå attacker från en fiskmås.

Lägger ut en bild på en svarthakedopping som höll till i Svarte mosse, en damm som ligger i Biskopsgården 1km härifrån. En otroligt vacker fågel, lägg speciellt märke till ögat, som inte är så vanlig här omkring.

Man behöver inte åka långt bort för att uppleva naturen, den finns alltid precis inpå knuten, var man än är, bara man tar sig tid att uppleva den!

Den väldigt vanliga luktgräsfjärilen har en jämnbrun ovansida med vita kanter...

...och tydliga "ögon" på brun botten på undersidan.

Mindre tåtelsmygare.

Ängsmygare.

 Svarthätta.

Ock till sist; svarthakedopping.

2 kommentarer:

  1. Så fin svarthakedopping! Vill också se!

    SvaraRadera
  2. Den var otroligt fin och nästan helt orädd! Jag var inte alls många meter från den...
    Du får åka till Limsjön i vår och leta tag på en.

    SvaraRadera