onsdag 27 juni 2012

Orkideér

Det är nåt speciellt med orkideér! Jag vet inte vad det är som intresserar och lockar med just denna typ av blommor... Visst, många är ganska ovanliga, men även de riktigt vanliga är det nåt speciellt med! Det är ju uppenbarligen inte bara jag som tycker det. Alla orkideér i Sverige är fridlysta fastän flera av dem är väldigt vanliga i hela Sverige. Hur kommer det sig? Måste väl vara så att många skulle plocka dem om man fick och de skulle ha ett kommersiellt värde om de fick plockas/grävas upp? Vackra är de hur som helst!


Idag hittade jag den här på ängen hemmavid!
En av de vanligaste orkideérna i vårt land; jungfru marie nycklar (fläckigt nyckelblomster). 
Jag är väldigt glad över att de inte klipper gräset på ängen i år.




De nhär nattviolen har jag visat förut men nu har den slagit ut.
Jag trodde att det var en ängsnattviol men nu visade det sig att det är en
grönvit nattviol.
Man kan se det på att sporrarna är rejält svullna längst ner och på gröntonen,
den kan vara svår att se om man inte kan jämföra de båda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar