onsdag 20 juni 2012

Kållandsö

I helgen som har varit var jag och familjen på släktträff på Kållandsö, utanför Lidköping. Min morfar kom därifrån... Under besöket passade vi på att besök Läckö slott, som, enligt mig, är ett av Sveriges absolut finaste!

Här är slottet som ligger på en liten udde ut i Vänern.

Från slottsträdgården, som förövrigt är underbar! Denna gång var jag inte med in i den...
( Foto: Johanna Bäck)

Smultron från slottsträdgården.
( Foto: Johanna Bäck)


Blev också lite tid för naturspaning!
Det finns mycket fint och spännande att titta på på denna ö...
Börjar med lite blommor...

Klöver som jag glömde namnet på just nu...

Tjärblomster

Vitknavel

Liten fetknopp (såg också gul- och vit fetknopp!)

Vattenblink

Vattenaloe. Den växer på botten och när den ska blomma flyter den upp till ytan...

Självklart blev det en del fåglar också!
Sothönan hade ungar precis nedanför stugan, ibland kom de fram ur vassen...

En fiskgjuse som ryttlar och letar efter fisk. Vi såg den flera gånger varje dag!
Såg också flera, minst tre, bruna kärrhökar, tornfalk och en vuxen havsörn...

En gulsparvhane som ganska ofta satt på garagetaket och sjöng för full hals!

Pilfink.

Sädesärla som är ute och spankulerar på gräsmattan.

Sist men inte minst får denna gigantiska skogssnigel vara med...
Den var minst 12cm lång och jättetjock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar