tisdag 5 juni 2012

Klippans naturreservat

Idag åkte jag tidigare hemifrån eftersom jag skulle strosa runt lite i Klippans naturreservat utanför Hindås. Soligt och fint väder och hopp om att få uppleva lite i skogen... Blir ju inte så mycket skogsvandringar när man bor som man bor. Men nu tänkte jag ta några timman och bara njuta...
Och njöt gjorde jag!

Jag parkerade bilen och gick längs stigen, efter en lite stund hörde jag lite mesar och när jag kikat en stund fick jag se en svartmes som letade mat i en gran, strax efter flög det upp två fåglar och satt sig i ett träd, efter lite spanande med kikaren konstaterade jag att det var trädpiplärkor...

Vid den gamla kvarnen vid bäcken kunde jag konstatera att det finns bäcköring i den lilla bäcken och jag kunde även studera trädkrypare på ganska nära håll, troligen minst en unge eftersom den var så dassig i färgerna.

Framme vid grunden av det gamla boningshuset satte jag mig i gräset och drack kaffe och tittade på tornseglarna som for förbi och på talgoxarna som flög fram och tillbaka till en holk där de hade ungar... En lite bit bort flög en grå flugsnappare omkring och snappade insekter. Otroligt charmig fågel! Synd att jag inte hade en bättre kamera så jag kunde ha fått kort på den när den satt på en lavklädd gren i ett gammalt äppelträd eller på en av stolparna på en hässja...

På väg tillbaka mot bilen började det spöregna, men jag fick i alla fall se en ekorre som kilade upp i ett träd, trädpiplärka och grönsångare hörde jag som sjöng och vid bilen kraxade en nötskrika. Fortfarande långt kvar tills jag skulle börja jobba så jag väntade ut regnskuren och sen gick jag ett varv till...

Tycker ofta det är så att man ser mer spännande andra gången! Inte nåt sensationellt detta varvet heller men jag kunde studera en järnsparv som satt i en grantopp och sjöng, en svartvit flugsnappare som letade mat och en spillkråka som blev rädd för mig när jag kom gående på stigen.

Mycket fint blev det denna tur, men höjdpunkten var ändå, helt klart, att sitta i gräset på en gammal slåttervall och bara njuta!


Här är en skalbagge (troligen en knäppare av något slag) 
som satt och vilade på ett grässtrå.

Teveronika...

...fanns det gott om på vallen.

Blommande ängar är vackert!


 Denna underbara pingstlilja? växte lite här och där på vallen!

Tittar man noga hittar man mycket liv på en gammal äng.

Sen kom regnet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar