söndag 10 juni 2012

Hönö

Igår var frugan på tjejlunch på Hönö, då passade jag på att skjutsa henne dit och sen gå ut till Kråkudden. Kråkudden är ett av Sveriges bästa ställen att skåda havsfåglar på, framför allt under höststormar. Jag tog med barnen och gick till vindskyddet mest för att få lite frisk luft, vi fiskade lite också och så klart tittade jag på fåglar, fjärilar och blommor...

Här är utsikten från vindskyddet. Trots att det är fint väder
 just när jag tog bilden så började det regna en stund senare...

Här är sonen som posade utanför vindskyddet.

Det kom en gullig liten fiskebåt puttrande förbi.

Sen lite fågelkort... Här är en fisktärna.

Två vitkindade gäss kom upp på en klippa utanför vindskyddet.

 Skärpiplärka

Typisk västkusten! Några ejdrar som ligger på en kobbe
 och en strandskata som letar mat i strandkanten.

Havstrut.

Större strandpiparna hade bo på väg ut till vindskyddet.
Här är hona till vänster och hane till höger...

 ...och här är en unge! (Uppe till vänster.) Ville inte stanna och störa med att ta fler bilder.

Och sen lite blommor...
Strandglim

Strandglim från en annan vinkel.

Skörbjuggsörten hade nästan blommat över men jag
 hittade några blommande.

Efter lite letande hittade jag denna i floran, marviol...

Hundtunga får jag detta till...
Grymt häftig iaf! Skulle lätt platsa i min framtida trädgård!

Här är den lilla oansenliga skuggnävan...

...och här är släktingen stinknäva.

Hallands landskapsblomma: Ginst

 Fint gräs...

Mindre blåvinge som sitter och solar sig.



 De två sista blåvingarna vet jag inte vad det är för art än... Ska ta reda på det i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar