fredag 18 november 2011

Torslandaviken och Svarte mosse

I torsdags var GOF till Torslandaviken... Tänkte att, det är ju så nära, så då måste jag ju hänga på! Vi var väldigt många vardagslediga denna gång, tror vi var närmare 40 st, som var sugna på att se salskrakarna som setts här.
När vi kom ner till vattnet fick jag se en vråk men jag hann inte att se vad det var för sort och ingen annan såg den heller... På skären stod 21 hägrar och runt omkring låg gott om kanadagäss. sångsvanar, sothönor, bläsänder, gräsänder, viggar och storskarvar. Rätt som det var dök det upp en duvhök från ingenstans och försvann lika snabbt igen. En tornfalk gjorde en sväng i närheten av oss men drog sedan vidare. När vi hade gått lite längre ut fick jag se två salskrakhonor som låg långt ut, ganska otroligt att det var jag som hittade dem eftersom jag var en av de som hade sämst kikare! Utrustningen är inte allt! När vi hade gått en bit till såg vi fler skrakar, närmare bestämt fyra hanar och tre honor, här såg vi också brunänder i massor och några skäggdoppingar i vinterdräkt.
Jag var tvungen att gå hem ganska tidigt eftersom frugan skulle bort så jag skulle vara hemma med dottern men på väg till bilen flög det en lite fågel över mig, men jag har ingen aning om vad det var men jag skulle kunna gissa på en piplärka... I de stuationerna skulle det vara bra att vara jätteduktig på läten...

När jag och dottern var hemma tog vi en långpromenad till Svarte mosse. Vi såg ingen anmärkningsvärt men det blev iaf några viggar och kanadagäss.

Nu är det helg igen men jag tror inte att det blir några längre utflykter utan det blir nog bara några vändor med hunden runt här hemma.

Några viggar vi Svarte mosse

Hittade några kort från i onsdags som jag inte har lagt upp.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar