onsdag 9 november 2011

Svart rödstjärt

I lördags när jag var upp på kullen innan vi skulle till kyrkogården och tände ljus, fick jag se en fågel som satt i en buske. Eftersom jag inte hade någon kikare med mig slängde jag iväg ett par kort... Såg direkt på korten att det var en rödstjärt, men tyckte den såg lite skum ut. Hann lägga upp dem på svalan (rapportsystem för fåglar) innan vi åkte, för att höra några andras utlåtande om arttillhörigheten. Jag hade egentligen ingen uppfattning om det var "vanlig" rödstjärt eller om det var svart rödstjärt. När jag kom hem framåt kvällen var det flera som hade kommenterat bilden och kommit fram till att det var svart rödstjärt... Ny art för mig! Har varit ett bra år för mig om man ska räkna kryss... 15 helt nya arter för mig och totalt 152 arter än så länge i år!

Nu har jag börjat mata fåglarna utanför fönstret! De tär inte det optimala stället, två trappor upp, men jag hoppas på talgoxe, blåmes, nötväcka och entita.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar