lördag 27 augusti 2011

Lysekil

I onsdags åkte jag och familjen till svärmor i Lysekil. Jag och pojken var ute och fiskade en del, både fisk och krabba. Det blev inte så mycket krabbor men vid bryggan där vi var, fanns det massor med småfisk! Jag lyckades fiska upp en liten fisk som jag tror var en sej, det fanns hundratals men de var inte jättesugna på att nappa på betet. Det fanns även en hel del små torskar vilket är mycket glädjande!!! Jag har fått reda på att beståndet av torsk i Gullmaren (fjorden vid Lysekil) är ganska bra, enda landnära torskbeståndet på västkusten som finns kvar! Förutom torsk och sej fanns det massor med snultror av olika sorter och dessa tyckte sonen var roliga att mata med blåmusslor när krabborna inte ville nappa.

Jag gick också ut på Stånge huvud för att försöka få någon lite större fisk. Jag satte på en strandsnäcka på kroken och kastade ut och på första kastet högg denna skönhet!

 En blågylta på ca 0.5kg

Underbara färger och inte så svårt att lista ut att de tillhör familjen läppfiskar!

Jag lyckades också få en släkting till blågyltan, nämligen skärsnultra, som är betydligt
 mycket mindre och inte så färgglad men den har väldigt fint mönster.


Eftersom fisket gick så bra så gick jag ut till samma ställe dagen efter och lyckades lura upp denna torsk på ca 0,5 kg. Efter fotografering släppte jag i den igen, det är ju dumt att tära på beståndet!


Här är sonen som matar småfisk från bryggan i norra hamnen i Lysekil.
Vi var också till Havets hus och kollade in fiskar och annat på nära håll, bilder därifrån kommer senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar