torsdag 18 augusti 2011

Kullen

Strax bredvid där jag bor finns det en kulle som mest är klippor med gräs mellan men här och där finns det lite enbuskar, mindre rönnar och runt hela kullen finns det diverse större träd. Ibland när jag är ut med hunden går jag upp på kullen och nästan jämt får jag se nåt intressant... Igår eftermiddag var jag upp en liten sväng och så kom det en sparvhök flygande förbi och gången innan det, i våras eller försommras, skrämde jag upp ett par trädlärkor. Idag var det strålande sol och riktigt varmt så jag gick upp en sväng för att titta om jag kunde hitta nåt intressant idag och visst gjorde jag det! Men inte fåglar denna gång utan småkryp...

Det vimmlade av sandgräsfjärilar, nässelfjärilar, lockespindlar och diverse oidentifierade fjärilar och trollsländor. Jag hittade även mindre guldvinge och kamgräsfjäril som båda är små vackra fjärilar, jag fick tyvärr inte något kort på kamgräsfjärilen denna gång, men det blir fler försök. Jag ska försöka att vara upp lite oftare på kullen nu när höststräcket av fåglar kommer igång, vem vet, man kanske kan hitta nåt riktigt spännande.

I helgen tror jag att det blir riktigt lungt eftersom vi har besök och sen ska vi på ettårskalas på Öckerö. På färjan över till öarna är det alltid intressant att spana efter lite sjöfågel, beror på vädret förstås! Vi får se vad det blir...

Tydligen fastnade inte alla bilder på kameran utan några försvann
tyvärr en bild som jag tror blev riktigt bra på mindre guldvinge
men jag får vär göra nåt nytt försök om det blir fint väder nån
dag framöver.
En silverblåvinge.

En ganska liten trollslända. Jag har ingen aning om vad det
är för art eftersom jag inte har någon bok om dessa.

Den välkamoflerade sandgräsfjärilen trivs på solbelysta klippor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar