söndag 29 januari 2012

Vitvinge band annat

Här om dagen var jag till fiskhamnen här i göteborg och tittade på en vitvingad trut som har hållit till där i någon vecka. Det är en väldigt ovanlig trut som häckar närmast på Grönland och som nån gång, vintertid kommer in till Sveriges västkust. Det blev faktiskt lite pinsamt när jag var där... Jag stod och letade med kikaren efter truten och efter en stund såg jag att ett par kvinnor i en bil vinkade åt mig och jag såg att de hade kikare också så jag gick till dem för att höra vad de ville... De frågade om jag letade efter den vitvingade truten och frågade om det inte var den stod där... Och det var det ju! Den stod rakt framför mig... Ganska nära dessutom. Pinsamt!

Här kommer iaf en bild på den vitvingade truten...


Jag är ganska unik i fågelskådarkretsar... Visst är det lite kul att se en ny art, tex den vitvingade truten, men jag blev gladare igår när jag var ute med hunden och träffade på två kungsfåglar! De är verkligen pyttesmå (Sveriges minsta fågel) och helt underbart charmiga när de hänger och klänger omkring bland grenarna i en tall... Det kan ju bero på att trutar är bland de tråkigaste fåglarna enligt mig...

Här är en björktrast som jag tog kort på idag när jag och sonen 
var ute på en liten promenad.

Och en ringduva...

Det kom även en hel flock av en annan väldigt charmig fågel, grönsiska. 
De starkt gulgröna är hanar och de gråa är honor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar