tisdag 24 januari 2012

Vinter i Göteborg

Vintern har äntligen kommit till Göteborg!
Idag är det -5 grader  och strålande sol. På marken ligger det nästan en dm snö... Har inte orkat (haft motivation) att skriva här på ett tag men ska försöka skärpa mig! Jag har inte varit ut på så mycket än i år men har tittat en del på fåglar här utanför, gjort en sväng till Onsala och varit med GOF till Slottskogen. Jag har sett ca 50 fågelarter i år varav 21 från köksfönstret. Jag och sonen har en egen liten fågelklubb som går ut på att se så många arter som möjligt från köksfönstret. 

Här kommer lite bilder som jag har tagit nu i januari.

En gräsandshane som stod och solade sig när jag var upp till 
Svarte Mosse för ett par veckor sen.

Björktrastar är det gott om denna vinter här i Göteborg.

Dessa kanadagäss fanns vid Slottskogen när jag var där med GOF.

Liksom denna rörhöna...

och denna skedandshane.



Många bofinkar verkar ha stannat i vinter också, troligen beroende på det 
milda vädret som har varit, men nu får de det lite tuffare. 
Denna hanen satt och åt fröer vid grannens fågelmatning.


Dessa ringduvor tog jag kort på i morse. Totalt såg jag ca 25 st.



2 kommentarer:

  1. Snygga kort på gräs- och skedand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tyvärr höll sig skedanden bakom några grenar och när den sam därifrån syntes bara rumpan på den...

      Radera